Dag 3: Kinderen aan de top!

Vandaag hadden de leerlingen van de Talentuin in Lummen een facultatief vrije schooldag. Hierdoor zijn we op de campus van UHasselt gaan werken.

In de vroege ochtend kwamen we samen en begonnen we meteen met de bespreking van gisteren. In deze brainstorm sessie werkten we onze ideeën concreter uit. De groep werd opgesplitst in twee zodat er kleinere groepen werden gecreëerd. Vervolgens gingen we opnieuw samen zitten met iedereen om elkaars ideeën bespreken. 

       

 

 

 

 

 

 

 

Als groep 2 hebben we eerst alles overlopen wat we op dag 2 hebben gedaan. We bekeken de school eerst als een groter plaatje, de buurtbewoners en de omgeving inbegrepen. Hierna kwamen we snel tot de conclusie dat we ons beter kunnen focussen op de kinderen zelf en hun noden, omdat we anders te hard begonnen uit te wijken. 

Eerder gaven de kinderen aan dat rustige plekjes ver te zoeken zijn, nochtans is hier nood aan. De rustige plaatsen zoals de hangmatten werden nu gekoppeld aan lawaai, tot grote ergernis van velen. Hierdoor bleef er amper iets over om te rusten, of zelfs om te zitten. Ook al is het bos zeer ruim en flexibel, het schiet toch duidelijk te kort. Door middel van enkele persona’s op te stellen vanuit de eerder gemaakte observaties, konden we ons duidelijk richten op kinderen met ieders andere soorten karaktereigenschappen en werd dit ook overzichtelijk weergegeven.

Na een interessante meeting met onze begeleider Ruth Stevens, werden we nog meer aangezet om de kinderen centraal te zetten want uiteindelijk zijn zij degene die vooral vertoeven in de school. 

Na een moeizame start zijn we nu op weg naar een concreet idee. Met volle moed hebben we alles voor dag 4 voorbereid. Hier willen we dat de kinderen op een interactieve manier hun wensen in verband met rust in beeld brengen. Dit kan door middel van tekeningen en het vrij plakken van rode en groene post-its op leuke maar ook de minder leuke plaatsen op school. Op deze post-its kunnen ze ook hun emoties kwijt. De tekeningen kunnen we gebruiken als een abstracte idee voor het maken van deze unieke rustige plaats. Zo kunnen we een statement maken in de vorm van een oplossing, bepaald volgens de inbreng van de kinderen zelf.

 

Denk zelf eens na over jouw eigen schooltijd. Wat miste je daar? En hoe zou jij je voelen om zoveel inbreng te krijgen in het veranderen van je school? 😉