DAG 5: HET IDEE!

De pitch-dag is aangekomen. De dag waar we onze ideeën aan de docenten van de UHasselt, de leerkrachten en directie van de Talentuin mochten voorstellen.  Hun feedback heeft ons meer laten draaien in een bepaalde richting. Ze vertelden ons dat we het ‘rustige plekje’ wat we willen creëren concreter moeten opstellen. Moet het iets flexibel zijn, iets voor binnen, op verschillende plaatsen bruikbaar, ook goed bij regenweer,…  Na lang brainstormen en schetsen, kwamen we op een bepaald idee, namelijk HET IDEE! We zijn een goede weg ingeslagen waar we zeer enthousiast over zijn om deze verder te bewandelen. 

De term ‘rust’ werd heel vaak aangehaald door de kinderen, maar eigenlijk hadden ze al enkele plaatsen als rustig bepaald waar ze toch enkele dingen misten.  In plaats van een klein beschermde beschutting te maken die waarschijnlijk ook veel aandacht van de drukke kinderen zouden krijgen, dachten we om de drie belangrijke peilers van de school mee te nemen in ons ontwerp op een flexibele manier. Deze zijn verantwoordelijkheid, samenwerken en zelfstandigheid.

 We hadden al eens aangehaald dat de bomen zeer belangrijk waren voor de kinderen. Natuur is gelijk aan rust, werd ons meerdere keren gezegd. Op een onbewuste of bewuste manier gaan de kinderen bij een boom of in een kleine opening in de struikjes zich afzonderen van de drukte. Op dit moment ondervinden kinderen dus op zulke plaatsen rust. Echter vonden ze het spijtig dat ze zich echt moeten afzonderen, en ook geen zitmogelijkheden hebben zoals de hangmatten. In plaats van dat de kinderen zich weg schuilen, dachten we om het op een ‘Do it yourself’ manier aan te pakken waarbij de kinderen nog steeds op een fijne manier rust kunnen ervaren. We keken naar de aanwezige hangmatten die werden geplaatst als bedoeling om rust te creëren, maar in de praktijk wordt dit anders gebruikt. Meerdere kinderen vinden dit zonde want zij kunnen hier natuurlijk niet rustig gaan liggen. Dit moeten we dus anders aanpakken en zorgen dat ons ontwerp geen drukke plek wordt. 

Hierdoor bedachten we een systeem waarbij aan meerdere bomen lussen worden gehangen, zoals de oorspronkelijke hangmatten eigenlijk zijn bevestigd. De kinderen kunnen, indien hier nood aan is, een doek meenemen naar één van die bomen en deze vastklikken via een handig en makkelijker hanteerbaar systeem. Het is mogelijk een kleiner doek te nemen om alleen te zitten, of zelfs een groter doek om te ontspannen samen met je vriendjes. Je kan hierop liggen en zitten, een vooral op meerdere plaatsen gebruiken. Zo hebben de kinderen die nood hebben aan rust zelf de keuze om te kiezen waar ZIJ zitten, en worden ze niet geduwd naar een afgezonderd plekje. Indien je de doek niet meer nodig hebt, wordt dit terug opgeborgen door het kind. Hierbij wordt zelfstandigheid en verantwoordelijkheid aangespoord. De peiler van de school ‘samenwerken’ komt voor wanneer de jongere kinderen kunnen samenwerken met ouderen zodat hun doek perfect wordt bevestigd. De doeken worden aangespannen en zijn flexibel waardoor dat ervoor dat ze niet als schommels of drukke plek worden gebruikt. We namen dus het idee van hangmatten over, wat toch als een leuk idee werd beschouwd, en staken het in een gloednieuw jasje.

Met behulp van de drie peilers van de school en het idee van de hangmatten, is ons idee dus ontstaan.

Volgende week is het volop testen en uitproberen en natuurlijk de handen uit de mouwen te steken! We gaan met ons idee aan de slag en zoeken naar manieren om het het beste uit te voeren. Het moment waar we onze ideeën tot realisatie kunnen brengen. BRING IT ON!