DAG 6: UPS EN DOWNS

Vandaag hadden we veel hoop in het realiseren van ons ideetje. We kwamen snel tot de conclusie dat een hard aangespannen hangmat tussen bomen hangen en zelf maken zodat de kinderen gemakkelijk zelf kunnen monteren en demonteren, niet zo simpel was.

In het weekend hadden we allerlei soorten materialen gehaald, zoals gordijnenstof en spanbanden zodat we volledig klaar waren om volop uit te testen. We hebben vele dingen uitgeprobeerd met allerlei soorten materialen zoals gordijnen, zeilen, trampoline springdoek etc. Ondanks alle soorten probeersels was het erg tegen gevallen.

Het idee was om verschillende soorten hangmatten te maken waarop kinderen niet kunnen schommelen, maar rustig in kunnen zitten. We hadden eerst met gordijndoeken uitgetest, maar hadden hierbij snel ondervonden dat het niet stevig genoeg waren als er gaten in gemaakt zouden worden. De gaten zouden doorscheuren en op deze manier zou het niet veilig zijn voor de kinderen. Plan B was om met zeilen te werken, maar dit verliep niet zoals gehoopt. Eenmaal dat we knipten in de zeilen, rafelden deze verder door. Ons plan C was om met trampoline springdoeken te werken en met netten. Een trampoline mochten we gaan afbreken en gebruiken bij een ouder van één van de kinderen. Maar deze was ook geen succes aangezien na verknippen van de stof, de stevigheid verloren gaat…

We zijn uiteindelijk overgeschakeld naar een ander idee na de vele tegenslagen en hulp van de werkman. We werken nog steeds rond het thema ‘rust’ maar dit verwerken we dan in de klassen tussenin twee lokalen. Momenteel worden de beide klassen gestoord door elkaars geluiden. Dit willen we verminderen door verplaatsbare akoestische schermen te plaatsen. Op deze manier worden ten eerste beide klassen minder gestoord en kunnen de kinderen meer in rust werken. Ten tweede willen we tussenin deze akoestische schermen een rust/werkplek voorzien waarbij de leerlingen zich even kunnen afzonderen van de drukte van de klas. Ze kunnen op zichzelf met enkele andere leerlingen samenwerken, maar ook lezen of gewoonweg even rustig zitten.

We zijn onze moed nog niet verloren en blijven streven naar een mooi resultaat die we aan de school kunnen geven. Met ups en downs geloven we erin dat we een mooi project gaan opleveren!