DAG 5 – ONTWERPEN

De start van een nieuwe week. We finaliseren ons ontwerp naar uitwerking toe. We kwamen allemaal samen in The cube op de Vives Campus. Na groepsoverleg kwam een taakverdeling, waarbij iedereen terug in zijn rol stapte en eveneens de rol van ontwerper op zich nam. De ontwerpen die hieruit volgden waren een toegangspoort en mobiele houten modules. 

De toegangspoorten zullen dienen als herkenningspunt aan verschillende toegangen van Vlasakker, zoals deze aan de campus Kulak, campus Vives en het Gerstepad. Een eerste ontwerp van zo’n toegangspoort zagen we als een groter kader gevolgd door een kleiner kader, die met elkaar worden verbonden met touw in verschillende kleurtjes per locatie. Op die manier wordt men vanaf de buitenzijde precies in het natuurgebied getrokken. Na overleg met Barbara bleek dat het ontwerpen van een ‘poort’ misschien wel een te letterlijk opvatting werd. Het doel werd al snel om verschillende herkenningspunten te ontwerpen die duidelijk zijn en een nieuwsgierigheid uitlokken, maar toch niet te letterlijk. Na een verdere brainstormsessie kozen we ervoor om te werken met richtingaanwijzers die aan de hand van verschillende kleuren verschillende routes uitstippelen doorheen Vlasakker en leiden naar enkele door ons uitgekozen ‘verborgen parels’: ‘de put’, ‘het bassin’, ‘de boom’.  Deze worden met een QR code verrijkt die gelinkt is aan een interactieve ontdekkingskaart van de site zodat bezoekers op eigen houtje Vlasakker kunnen gaan verkennen.

De modules werden na de begeleiding dieper uitgewerkt. De modules bestaan uit houten kubusjes die men op verschillende manieren kan gebruiken, ze kunnen omgetoverd worden tot zit-, eet- en speelelementen. Doordat de houten elementen mobiel zijn, kunnen bezoekers deze meenemen naar hun favoriete plek die ze ontdekken tijdens het bewandelen van de verschillende routes in Vlasakker. Hier ontstond ook het idee om gekleurde stenen te gebruiken. De gekleurde stenen vormen aanduidingspunten waarmee we bezoekers willen aanzetten om het door ons gecreëerd fictief figuur “Pietje Pater” te helpen om nog meer unieke plekjes binnen het natuurgebied te ontdekken.  Door het gebruik van de modules en de stenen starten we een interactief proces waarbij mensen op zoektocht gaan binnen Vlasakker.  Iedereen kan zijn eigen ontdekte en unieke plekje samen met een houten module of een gekleurde steen registeren via een instagram post met de hashtag #Vlasakker. Zo kan de stad achteraf zien welke plekjes bewonderd worden in Vlasakker en waar mensen zich thuisvoelen. Op deze manier maken we de ontdekkingstocht een open en gezamenlijk proces dat blijft verder lopen na dit live project, in het verdere toekomsttraject voor Vlasakker. 

Om deze ontwerpen waar te maken, werd het zoeken van materialen een volgende opdracht. Voor de kubussen en richtingaanwijzers werd er gezocht naar hout en verf. Ook mochten we enkele materialen van de scouts Kortrijk lenen. 

De cartografen hielden zich bezig met het uitwerken en verder detailleren van de kaart, maar ook Pietje Pater kreeg steeds meer karakter in het verhaal en aan de hand van tekeningen. De regisseurs verwerken hem ook steeds meer in het filmpje, waardoor het verhaal één geheel begint te vormen. 

Na veel brainstormen zijn we tot concrete ontwerpen gekomen, die we morgen effectief gaan uitvoeren. Stay tuned!