DAG 2 – BRAINSTORMEN

Dinsdag 20/09

Omstreeks 8.15u spraken we af om te starten. We hadden dit tijdstip gekozen zodat we de leerlingen zagen aankomen en zo al wat konden observeren. 

Als eerste stap van de dag besloten we om een duidelijke planning op te maken en even de dag te doorlopen. Wie er allemaal langs zou komen voor feedback-momenten, een gesprek met de architect…

Daarna hebben we alles van de dag ervoor nog eens terug boven gehaald. We begonnen met het neerschrijven van onze eerste indrukken bij de speelplaats en dit was voor iedereen al snel duidelijk. Er kwamen veel negatieve elementen terug zoals; weinig tot geen groen, kleurloos, triestig, saai, gevangenisgevoel, somber, grijs/grauw… 

Wat zijn dan nu de dingen die we wel willen? Deze besloten we ook neer te schrijven, maar dan in wolkjes. De dingen waar we meer van dromen of wat we zeker zouden willen veranderen aan de bestaande speelplaats dit ook in combinatie met de kloostertuin.

Na de brainstormsessie werden de eerste schetsen op plan gezet, hoe zien we dit meer visueel? 

Ondertussen hadden we ook al gehoord dat er een boekenmeester was en gingen we hem opzoeken om een naar zijn ideeën te luisteren. Wat hij ziet op de speelplaats of hoe hij in het algemeen de veranderingen ziet. Er wordt momenteel aan een nieuwe bibliotheek gewerkt die zich in de kloostertuin begeeft, maar deze wil de school ook meer betrekken bij de speeltijd van de kinderen, kinderen aantrekken om op andere momenten ook meer te lezen. 

De visie van Jan, de boekenmeester, heeft ons zeker geholpen in ons proces en heeft ons tot nieuwe inzichten gebracht.

Na het spreken met de boekenmeester besloten we om al even na te denken over mogelijke ontwerp oplossingen en hier hebben we dan in de late namiddag nog feedback over gekregen van Ruth Stevens. Na de feedback hebben we besloten om niets meer te doen en alles even te laten bezinken en de dag af te sluiten.