DAG 2 – ONDERZOEK !

Vandaag begonnen we met een planning op te maken van de komende twee weken. Daarna gingen we over tot brainstormen over de site. We maakten een mind map van onze gedachten en indrukken bij de kloostertuin en de speelplaats. We tekenden een kaart van de volledige site en de speelplaats om ons visueel de site voor te kunnen stellen. Met het vooronderzoek dat Ruth (onze begeleider) heeft gedaan voor het begin van het Live Project hadden we al veel informatie gekregen. We oriënteerden ons hierin en kwamen met bedenkingen, opmerkingen en aanvullingen.

In de late voormiddag kwam boekenmeester Jan langs om ons meer duiding te geven rond het gegeven van de schoolbibliotheek en het lezen op school. We gingen met hem naar de nieuwe bibliotheek en bezochten ook zijn zelfgemaakte schoolbibliotheek in een ruimte van het klooster. We werden aangenaam verrast door het gevoel van gezelligheid in de bibliotheek. We konden het zelfs sprookjesachtig noemen ! Jan zijn visie over de buitenruimtes van de school in combinatie met het lezen was voor ons zeer belangrijk en gaf ons nieuwe perspectieven.

Na de middag zijn we samen met klusjesvrouw Lisette op zoek gegaan naar materialen die ter beschikking staan om een ruimtelijke interventie te kunnen realiseren. Het oude klooster blijkt een schatkist te zijn van mogelijke herbruikbare elementen zoals stoelen, oude krijtborden en verf. Lisette toonde ook haar werkschuur en bood ons alle hulp aan die we de komende twee weken nodig zouden hebben.

Onze begeleider Ruth kwam nog langs om even alles te overlopen zodat we goed aan dag 3 zouden kunnen beginnen.