Dag 10: presenteren

Om half 1 is het onze beurt. De soep is warm, het vuur knettert gezellig, de groentenspiesjes liggen op de grill en de drankjes staan klaar. Om 12u30 komen de docenten en buurtbewoners naar het pleintje om naar de presentatie over ons project te luisteren.

We ontwierpen verschillende dingen, met de blik op een aantal uitdagingen. Dit deden we aan de hand van een masterplan op basis van cirkels, een plan dat onze blik op de toekomst beschreef. Helaas waren de enkele dagen die we hadden om te bouwen niet voldoende om het volledige masterplan uit te werken, daarom kozen we er twee cirkels uit die we besloten te bouwen. De eerste uitdaging die we wilden versterken was het samenkomen van de bewoners van Kolmen. Zij hadden hiertoe al een aanzet gedaan; elke avond komen ze samen op het pleintje, met eetkamerstoelen om op te zitten. Om hun initiatief te behouden maar toch ook in de verf te zetten, maakten we stoelen van boomstammen. Daarnaast maakten we ook een vuurkorf; een element dat ons inziens de mensen samenbrengt en verenigt aan de hand van warmte, maar ook eten. Daarom voegden we ook een grill toe.

De tweede uitdaging was veiligheid. De ouders waren niet al te enthousiast om hun kinderen onbewaakt buiten te laten spelen omdat er vrij veel en snel verkeer is rond het centrale pleintje. Daarom richten we verkeersvertragende elementen in door houtsnippers op de weg te leggen. Deze houtsnippers waren in de vorm van een cirkel gelegd, naar het patroon van ons masterplan. De automobilisten dienden hiervoor uit te wijken en dus ook te vertragen, wat het een stuk veiliger maakte.

De derde uitdaging is daar rechtstreeks aan verbonden. Niet alleen is de buurt onveilig voor kinderen, maar ook gewoon niet kindvriendelijk. Er zijn geen speeltuigen voorzien voor kinderen, waardoor zij vooral op straat speelden met fietsen en steps. Wij gaan daar tegenin door speeltuigen te voorzien voor de omwonende kinderen. We ontwierpen evenwichtsbalken en trapjes, een tipi en ladders. Zo daagden we de kinderen uit om mee te gaan met hun omgeving en te spelen met wat wij voorzien.