DAG 3 – DE WAARHEID KOMT UIT EEN KINDERMOND

Woensdag 21/09

De derde dag van ons live project begon met een uitgebreide feedback van Peter en frank. Zij hebben ons nieuwe inzichten gegeven, onze ogen opengetrokken en ons ook een ander beeld gegeven op de hele situatie. Ze wezen ons erop om even terug te trekken van het ontwerpen en nog meer in vraag te stellen en te experimenteren. De oplossing mag er nog niet te snel zijn, een goed onderzoek is van cruciaal belang.

Erna hebben we gekeken wat nu nog van belang kan zijn voor ons onderzoek, nog voor we aan het echte ontwerpen en oplossingen zoeken gaan beginnen. 

Zo zijn we tijdens de speeltijd gaan praten met de kinderen zelf en hebben we hen enkele vragen gesteld. ‘Waar zou jij graag willen lezen op de speelplaats of in de kloostertuin?’, ‘Waar zou je willen zitten als je even alleen wil zijn of als je verdrietig bent?’, ‘Wat is je favoriete plek op de speelplaats en welk spel speel je hier?’.

Uit deze bevraging hebben we veel antwoorden gehaald en deze hebben we in kaart gebracht op het whiteboard, zo kregen we hier een goed overzicht van.

Na het bevragen van de kinderen kwam Ruth Stevens rond de middag langs om feedback te geven. Zij vertelde ons dat ook het ophalen van de kinderen aan de schoolpoort een grote chaos is, dus besloten we omstreeks 12.00u om even te kijken hoe dit er aan toe gaat. Kunnen we dit meenemen in ons project? Kunnen we ook hier nog eventueel een oplossing voor bieden in combinatie met de speelplaats en kloostertuin?

Na de feedback van Ruth waren we wel even in de war en moest alles opnieuw bezinken, omdat dit weer wat anders was dan de feedback van Peter en Frank. 

We verdeelden ons even in twee groepjes, zodat we namiddag nog vlot verder konden werken en de taken wat verspreid waren.

Het eerste groepje ging verder met het experimenteren. Zo hebben we enkele experimenten uitgeschreven om donderdag uit te testen. We verzamelden hiervoor al enkele kartonnen dozen op dinsdag, met deze dozen gaan we verschillende spellen uittesten tijdens de turnles om zo wat inzicht te krijgen in hoe de kinderen hiermee omgaan. Ook hebben we nog experimenten uitgeschreven met krijt en boekjes, waar zouden ze gaan zitten om een boekje te lezen? Waar zouden ze een boom tekenen op de speelplaats?

Het andere groepje is terwijl verder gegaan met het maken van een flyer om zo alle ouders en omstaande personen op de hoogte te brengen van ons project en het pitch-moment. Hierbij maakten we ook een QR-code op de flyer naar een google form, waar de ouders nog enkele vragen kunnen beantwoorden over hun kind (over het leesgedrag thuis, het spelen op de speelplaats…). Ook hebben we hierbij een eigen logo ontworpen en onze instagram wat gepimpt.

Het was een lange dag, maar we hebben wel veel vooruitgang geboekt! Op naar dag vier!