DAG 4: DE RODE DRAAD

Het idee waarmee we gisteren de dag geëindigd zijn, heeft vandaag een nieuwe wending gekregen. We hadden al opgemerkt dat De Talentuin als school op zich goed werkt, maar toch hebben wij als buitenstaanders nog heel wat “kleine probleempjes” ontdekt. Zo ontbreekt er bijvoorbeeld een afdak waaronder de kinderen kunnen spelen als het regent, leerkrachten hebben weinig overzicht over het hele terrein, de harde grens tussen de lagere-en kleuterschool, het amfitheater dat misschien niet op de juiste plek gaat komen…. De cartograaf heeft alles getekend op een Zachte Atlas en werd vandaag door ons als werkkaart gebruikt. 

Na het interessante bezoek van Frank, Peter, Elke en Ruth kwam er uit de bus dat we een rode draad moesten zoeken tussen de “kleine probleempjes” en ook gebruik moesten maken van de mooie groene en topografische ligging. 

Tijdens de middag hebben we op het krijtbord op de speelplaats een grondplan van de school getekend. Hierop konden de kleine ideeën machines (leerlingen) al hun ideeën loslaten. Dit was voor ons een manier om nieuwe inzichten te krijgen in die mysterieuze rode draad. 

Na het tekenwerk viel ons op dat er op de grens tussen de lagere- en kleuterschool heel veel glijbanen, tuintjes en trampolines getekend werden. Hieruit hebben we kunnen concluderen dat deze grens enorm storend is voor de kinderen. 

We vinden dat er met dit Live Project een statement gemaakt moet worden waarbij de boodschap duidelijk is: “Er moet geen pleister op de wonde geplakt worden als het genaaid moet worden.” Kleine gefragmenteerde oplossingen horen volgens ons niet meer thuis in De Talentuin, maar er moet een overall bouwwerk komen die voor alle “kleine probleempjes” een oplossing biedt. Uiteraard geen makkelijke opgave:)

Iedereen is altijd welkom om eens een kijkje te komen nemen!! We kunnen alle ideeën gebruiken!! En nu…op naar pitch-dag!!